Ota – Tiedettä taiteesta

Heureka on mukana Erasmus+ -rahoitetussa kansainvälisessä hankkeessa, jossa tuotetaan materiaalia etäoppimiseen sekä kouluille että elinikäisen oppimisen tavoitteisiin yhdistämällä kemiaa, fysiikkaa ja matematiikkaa kuvataiteeseen. 101 oppisisältöä yläkouluille -kokonaisuus vastaa eurooppalaisten opettajien kokemuksiin siitä, mikä helpottaa matemaattisten aineiden opetusta ja ymmärtämistä.



Esimerkiksi matematiikasta tuttu kultaisen leikkauksen käsite löytyy myös musiikista, tanssi antaa hyviä oivalluksia fysiikasta, ja maalausten kautta voi ymmärtää molekyylitason kysymyksiä sekä kemiallisia reaktioita. Kuvataiteen klassikot tulevat oppimateriaaleissa tutuiksi, mutta myös oma luovuus saa sijansa. Esimerkiksi tarinallisuus helpottaa ymmärtämistä, kun aiheena on vaikkapa laboratorioturvallisuus.



Materiaalit sopivat aktivoimaan erityisesti 12–14-vuotiaita sekä luokkahuoneessa että etäoppimisessa. Oppimateriaalit ovat käytettävissä myös muille ikäryhmille.
Yhdessä Heurekan kanssa hanketta toteuttavat slovenialaiset ic Geoss, Narodna galerija ja Osnovna Sola sekä kyproslainen Innovade.


Tutustu OTA-hankkeen sisältöihin

101-oppimateriaalia yläkouluun

Lue lisää

OTA-hankkeen kansainväliset sivut

Lue lisää

Scientix blog

Lue lisää
  • Mikä OTA-hanke?

    Hanke: Erasmus+ -ohjelma, avaintoimi 2: innovointia ja hyvien käytäntöjen vaihtoa edistävä yhteistyö

    Hankkeen kesto: Kaksi vuotta (1.4.2021–31.3.2023)

    Hankkeen nimi: Online Teaching Advancement – Science through Art (Verkko-opetuksen kehittämishanke – Tiedettä taiteesta)

    Hankkeen lyhenne: OTA

    Verkkosivu: https://ota-project.eu/ (myös suomeksi)

    Facebook-sivu: Online Teaching Advancement

    Lisätietoa: paula.havaste@heureka.fi


    Yhteistyökumppanit


    Oppimiskeskus Geoss Ltd (Slovenia)
    Slovenian Kansallisgalleria (Slovenia)
    Litijan peruskoulun ala-aste (Slovenia)
    Konsultointiyritys INNOVADE L.I. Ltd (Kypros)
    Tiedekeskussäätiö/Heureka (Suomi)
    Tutkimus- ja aloitekeskus CESIE (Italia)

  • Vahvuutta verkko-opiskeluun

    OTA-hankkeen tavoitteena on ottaa käyttöön innovatiivinen
    opetusmenetelmä matematiikan, kemian ja fysiikan oppiaineisiin.
    Hankkeella pyritään lisäksi vastaamaan koronapandemian aiheuttamiin
    opetuksen ja oppimisen haasteisiin.

    Koronapandemian puhjettua tuhannet oppilaat ja opettajat joutuivat
    siirtymään lyhyellä varoitusajalla etäopetukseen. Tilanne tuli
    yllätyksenä kaikille koulutuksen järjestäjille, joiden täytyi mukautua
    uuteen tilanteeseen ja etsiä nopeita ratkaisuja muutoksen tuomiin
    haasteisiin.

    Oppimistavoitteiden toteutumisen lisäksi opettajien oli huolehdittava
    oppilaiden sosiaalisesta hyvinvoinnista ja ehkäistävä syrjäytymistä
    tilanteessa, jossa kouluympäristössä ja retkillä tapahtuvaa sosiaalista
    vuorovaikutusta ei voitu enää järjestää.

    Hankkeen päätavoitteena on kehittää uusia oppimistilanteita sekä tukea
    opetusta tavalla, joka edistää luottamuksen rakentumista ja
    henkilökohtaista kasvua myös etäopetuksessa. Tavoitteena on myös
    ehkäistä lasten eristäytymistä ja syrjäytymistä tilanteissa, joissa
    lasten on vietettävä pidempiä aikoja erillään ikäisistään ja
    ystävistään.

  • Siltoja tieteen ja taiteen välille

    OTA-hankkeessa matemaattisten aineiden verkko-opetuksen haasteisiin
    pyritään vastaamaan taiteen avulla. Tavoitteena on tuottaa positiivisia
    oppimiskokemuksia ja parantaa oppimistuloksia. Hankkeessa eri
    taiteenlajeja ja ilmaisumuotoja hyödyntämällä luodaan uusia
    verkko-oppimisen tapoja, joiden avulla voidaan sekä saavuttaa
    opetussuunnitelmien tavoitteet ja että vähentää eristäytyneisyyden
    tunnetta.

    OTA-hankkeen yhteistyökumppanit haluavat välittää perus- ja toisen
    asteen tiedeaineiden opettajien käyttöön taitoja ja tietoja, joiden
    avulla voidaan luoda uudenlaisia innostavia oppimisympäristöjä ja
    positiivisia oppimiskokemuksia matemaattisten aineiden oppimisen sekä
    tieteen ja taiteen arvon edistämiseksi.

    Hankkeen yhteistyökumppanit tarjoavat opetusyhteisön sidosryhmille
    opetuksen järjestämiseen tarvittavat materiaalit sekä mahdollisuuden
    vaihtaa kokemuksia, parhaita käytäntöjä ja verkostoitua.

    Lisäksi OTA-projektin tavoitteena on vaikuttaa kunkin hankkeen kumppanin
    kotimaan päätöksentekijöihin, jotta ne tarjoaisivat ohjeistuksia ja
    tukea matemaattisten aineiden tehokkaan verkko-opetuksen
    mahdollistamiseksi.

  • Hankkeen tuotokset

    Tuotosindikaattori (OI) 1 Kohderyhmän oppimistarpeita koskeva raportti

    Tutkitaan matemaattisten aineiden verkko-opetukseen liittyviä haasteita
    ja laaditaan toimintamalleja, joiden avulla herätetään oppilaiden
    kiinnostus ja innostetaan tutkimaan ja oppimaan.

    OI2 OTA-opetusmenetelmä

    Kehitetään uusi opetusmenetelmä, jossa taidetta hyödynnetään matemaattisten aineiden verkko-opetuksessa.

    OI3 OTA-opetuksen työkalupakki

    Kehitetään opetuksen työkalupakki ja koulutusohjelma, jotka tukevat
    visuaalisia ja muita taidemuotoja hyödyntävää matemaattisten aineiden
    opetusta.

    OI4 OTA-hankkeen MOOC-verkkoalusta koulutusalan toimijoille

    Kehitetään MOOC-verkkoalusta, jonka tarkoituksena on tukea opettajia
    verkko-oppituntien järjestämisessä sekä tuoda opetukseen ja oppimiseen
    uusia näkökulmia.

Lisätietoa

Heurekassa hankkeesta vastaa teematuottaja
Pala Havaste

paula.havaste@heureka.fi