Imagotutkimus: Heureka on vapaa-ajankeskusten ykkönen!

Heureka nappasi ykkössijan Taloustutkimuksen tekemässä imagotutkimuksessa

Tiedekeskus Heureka nappasi ykkössijan Taloustutkimuksen vuosittaisessa Vapaa-ajankeskusten yrityskuvat 2017 -tutkimuksessa. Heureka oli ykkönen sekä yleisarvosanassa että kaikista mielikuvatekijöistä annetuissa arvioissa.Tutkimuksessa oli mukana kaikkiaan 23 kotimaista vapaa-ajan kohdetta, joista Heureka on neljänneksi tunnetuin.

Kärkitulokseen Heureka pääsi tutkimuksessa tänä vuonna yleisarvosanalla 8,36 (8,25 v. 2016), jolla se sijoittuu jaetulle ykkössijalle. Kaikkien mukana olleiden 23 vapaa-ajankeskusten saamat yleisarvosanat kouluasteikolla 4-10 vaihtelivat välillä 7,16–8,36 (keskiarvo 7,94). Kärkijoukossa Heurekan kanssa ovat Suomen isoimmat huvipuistot.

Heureka oli ensimmäisellä sijalla myös, kun lasketaan yhteen kaikista yhdeksästä mielikuvatekijästä annetut arviot. Tutkimuksessa kysytyt mielikuvatekijät ja kohteen valintakriteerit tärkeysjärjestyksessä olivat: hintataso, monipuolisuus, uudistukset kohteessa, henkilökunnan palvelualttius, kohteen/laitteiden kunto, siisteys, sijainti, sopivuus koko perheelle sekä kahvila-/ravintolapalvelut. Heureka ylsi myös suosittelutodennäköisyyttä osoittavalla nettosuositteluindeksillä mitattuna hienosti toiselle sijalle.

Tutkimuksessa mukana olleesta 23 vapaa-ajankeskuksesta Heureka on aiempien vuosien tapaan neljänneksi tunnetuin. Heurekan tuntee noin kuusi kymmenestä suomalaisesta. Heurekan tunnettuus on kasvanut noin viisi prosenttiyksikköä vuoden takaisesta tutkimuksesta ollen nyt 63 % (v. 2016 58 %).

”Heureka onnistui kasvattamaan tutkimustuloksissa tänä vuonna niin yleisarvosanaansa kuin kokonaisarviota mielikuvatekijöissä. Tämän perusteella voidaan sanoa, että Heurekan imago on edelleen erittäin positiivinen ja sen asema vakaa”, sanoo Taloustutkimuksen tutkimusjohtaja Outi Salonen.

”Olemme erittäin iloisia näistä tuloksista! Heureka on kuulunut vapaa-ajankeskusten kärkikaartiin jo monia vuosia, mutta ykkössija saavutettiin nyt ensimmäistä kertaa. Hienoa nähdä, että alkuvuodesta 2017 avattu laajentunut ja uudistunut Heureka on huomattu ja koettu näin positiivisesti, ja että vapaa-ajan vietto Heurekassa tieteen ja oppimisen ilon parissa houkuttelee suomalaisia siinä missä huvipuistotkin”, toteaa Heurekan johtaja Tapio Koivu.

Taloustutkimuksen kirjekyselynä syys-lokakuussa toteuttamaan valtakunnalliseen Vapaa-ajankeskusten yrityskuvat 2017 -tutkimukseen vastasi yhteensä 3 382 suomalaista, jotka olivat iältään 15–79-vuotiaita. Tutkimus on osa Suomi tänään 3/2017 -monitilaajatutkimusta.