Ota – Tiedettä taiteesta
Heureka on mukana Erasmus+ -rahoitetussa kansainvälisessä hankkeessa, jossa tuotetaan materiaalia etäoppimiseen sekä kouluille että elinikäisen oppimisen tavoitteisiin yhdistämällä kemiaa, fysiikkaa ja matematiikkaa kuvataiteeseen. 101 oppisisältöä yläkouluille -kokonaisuus vastaa eurooppalaisten opettajien kokemuksiin siitä, mikä helpottaa matemaattisten aineiden opetusta ja ymmärtämistä.
Esimerkiksi matematiikasta tuttu kultaisen leikkauksen käsite löytyy myös musiikista, tanssi antaa hyviä oivalluksia fysiikasta, ja maalausten kautta voi ymmärtää molekyylitason kysymyksiä sekä kemiallisia reaktioita. Kuvataiteen klassikot tulevat oppimateriaaleissa tutuiksi, mutta myös oma luovuus saa sijansa. Esimerkiksi tarinallisuus helpottaa ymmärtämistä, kun aiheena on vaikkapa laboratorioturvallisuus.
Materiaalit sopivat aktivoimaan erityisesti 12–14-vuotiaita sekä luokkahuoneessa että etäoppimisessa. Oppimateriaalit ovat käytettävissä myös muille ikäryhmille.
Yhdessä Heurekan kanssa hanketta toteuttavat slovenialaiset ic Geoss, Narodna galerija ja Osnovna Sola sekä kyproslainen Innovade.
Tutustu OTA-hankkeen sisältöihin
Mikä OTA-hanke?
-
Mikä OTA-hanke?
Hanke: Erasmus+ -ohjelma, avaintoimi 2: innovointia ja hyvien käytäntöjen vaihtoa edistävä yhteistyö
Hankkeen kesto: Kaksi vuotta (1.4.2021–31.3.2023)
Hankkeen nimi: Online Teaching Advancement – Science through Art (Verkko-opetuksen kehittämishanke – Tiedettä taiteesta)
Hankkeen lyhenne: OTA
Verkkosivu: https://ota-project.eu/ (myös suomeksi)
Facebook-sivu: Online Teaching Advancement
Lisätietoa: paula.havaste@heureka.fi
Yhteistyökumppanit
Oppimiskeskus Geoss Ltd (Slovenia)
Slovenian Kansallisgalleria (Slovenia)
Litijan peruskoulun ala-aste (Slovenia)
Konsultointiyritys INNOVADE L.I. Ltd (Kypros)
Tiedekeskussäätiö/Heureka (Suomi)
Tutkimus- ja aloitekeskus CESIE (Italia) -
Vahvuutta verkko-opiskeluun
OTA-hankkeen tavoitteena on ottaa käyttöön innovatiivinen
opetusmenetelmä matematiikan, kemian ja fysiikan oppiaineisiin.
Hankkeella pyritään lisäksi vastaamaan koronapandemian aiheuttamiin
opetuksen ja oppimisen haasteisiin.
Koronapandemian puhjettua tuhannet oppilaat ja opettajat joutuivat
siirtymään lyhyellä varoitusajalla etäopetukseen. Tilanne tuli
yllätyksenä kaikille koulutuksen järjestäjille, joiden täytyi mukautua
uuteen tilanteeseen ja etsiä nopeita ratkaisuja muutoksen tuomiin
haasteisiin.
Oppimistavoitteiden toteutumisen lisäksi opettajien oli huolehdittava
oppilaiden sosiaalisesta hyvinvoinnista ja ehkäistävä syrjäytymistä
tilanteessa, jossa kouluympäristössä ja retkillä tapahtuvaa sosiaalista
vuorovaikutusta ei voitu enää järjestää.
Hankkeen päätavoitteena on kehittää uusia oppimistilanteita sekä tukea
opetusta tavalla, joka edistää luottamuksen rakentumista ja
henkilökohtaista kasvua myös etäopetuksessa. Tavoitteena on myös
ehkäistä lasten eristäytymistä ja syrjäytymistä tilanteissa, joissa
lasten on vietettävä pidempiä aikoja erillään ikäisistään ja
ystävistään. -
Siltoja tieteen ja taiteen välille
OTA-hankkeessa matemaattisten aineiden verkko-opetuksen haasteisiin
pyritään vastaamaan taiteen avulla. Tavoitteena on tuottaa positiivisia
oppimiskokemuksia ja parantaa oppimistuloksia. Hankkeessa eri
taiteenlajeja ja ilmaisumuotoja hyödyntämällä luodaan uusia
verkko-oppimisen tapoja, joiden avulla voidaan sekä saavuttaa
opetussuunnitelmien tavoitteet ja että vähentää eristäytyneisyyden
tunnetta.
OTA-hankkeen yhteistyökumppanit haluavat välittää perus- ja toisen
asteen tiedeaineiden opettajien käyttöön taitoja ja tietoja, joiden
avulla voidaan luoda uudenlaisia innostavia oppimisympäristöjä ja
positiivisia oppimiskokemuksia matemaattisten aineiden oppimisen sekä
tieteen ja taiteen arvon edistämiseksi.
Hankkeen yhteistyökumppanit tarjoavat opetusyhteisön sidosryhmille
opetuksen järjestämiseen tarvittavat materiaalit sekä mahdollisuuden
vaihtaa kokemuksia, parhaita käytäntöjä ja verkostoitua.
Lisäksi OTA-projektin tavoitteena on vaikuttaa kunkin hankkeen kumppanin
kotimaan päätöksentekijöihin, jotta ne tarjoaisivat ohjeistuksia ja
tukea matemaattisten aineiden tehokkaan verkko-opetuksen
mahdollistamiseksi. -
Hankkeen tuotokset
Tuotosindikaattori (OI) 1 Kohderyhmän oppimistarpeita koskeva raportti
Tutkitaan matemaattisten aineiden verkko-opetukseen liittyviä haasteita
ja laaditaan toimintamalleja, joiden avulla herätetään oppilaiden
kiinnostus ja innostetaan tutkimaan ja oppimaan.
OI2 OTA-opetusmenetelmä
Kehitetään uusi opetusmenetelmä, jossa taidetta hyödynnetään matemaattisten aineiden verkko-opetuksessa.
OI3 OTA-opetuksen työkalupakki
Kehitetään opetuksen työkalupakki ja koulutusohjelma, jotka tukevat
visuaalisia ja muita taidemuotoja hyödyntävää matemaattisten aineiden
opetusta.
OI4 OTA-hankkeen MOOC-verkkoalusta koulutusalan toimijoille
Kehitetään MOOC-verkkoalusta, jonka tarkoituksena on tukea opettajia
verkko-oppituntien järjestämisessä sekä tuoda opetukseen ja oppimiseen
uusia näkökulmia.
Lisätietoa
Heurekassa hankkeesta vastaa teematuottaja
Pala Havaste
paula.havaste@heureka.fi