Ota - Vetenskap om konst

Heureka är involverad i ett internationellt projekt finansierat av Erasmus+, som tar fram material för distansundervisning både för skolor och mål för livslångt lärande genom att kombinera kemi, fysik och matematik med bildkonst. De 101 lärandeinnehållen för mellanstadier svarar på europeiska lärares erfarenheter om vad som underlättar undervisning och förståelse av matematiska ämnen.



Till exempel finns begreppet gyllene snitt som är bekant från matematiken också inom musik, dans ger goda insikter i fysiken, och genom målningar kan man förstå molekylära frågor och kemiska reaktioner. Klassikerna inom bildkonsten kommer att bli bekanta i läromedlet, men din egen kreativitet kommer också att ha sin plats. Till exempel gör storytelling det lättare att förstå när ämnet till exempel är laboratoriesäkerhet.



Materialen lämpar sig för att aktivera speciellt 12-14-åringar både i klassrummet och vid distansundervisning. Läromaterialet finns även för andra åldersgrupper. Tillsammans med Heureka genomför de slovenska företagen ic Geoss, Narodna galerija och Osnovna Sola och företaget Innovade från Cypern projektet.

Lär känna innehållet i OTA-projektet

101 läromedel för mellanstadiet

Läs mer

OTA-projektets internationella sidor

Läs mer

Scientix blogg

Läs mer
  • Vilket OTA-projekt?

    Projekt: Erasmus+-programmet, nyckelåtgärd 2: samarbete som främjar innovation och utbyte av god praxis

    Projektets varaktighet: Två år (1 april 2021–31 mars 2023)

    Projektnamn: Online Teaching Advancement – ​​Science through Art

    Projektförkortning: OTA

    Webbplats: https://ota-project.eu/ (även på finska)

    Facebooksida: Online Teaching Advancement

    Mer information: paula.havaste@heureka.fi


    Arbetskamrater


    Learning Center Geoss Ltd (Slovenien)
    Sloveniens nationalgalleri (Slovenien)
    Grundskola i Litija grundskola (Slovenien)
    Konsultföretag INNOVADE LI Ltd (Cypern)
    Science Foundation/Heureka (Finland)
    Forsknings- och initiativcentrum CESIE (Italien)

  • Styrka för onlinestudier

    Målet med OTA-projektet är att introducera en innovativ
    undervisningsmetod för ämnena matematik, kemi och fysik.
    Projektet syftar också till att bemöta dem var undervisning och lärande påverkats av coronapandemin.


    Efter att coronapandemin bröt ut var tusentals elever och lärare tvungna att gå över till distansutbildning med kort varsel. Situationen kom som en överraskning för alla utbildningsarrangörer som var tvungna att anpassa sig till den nya situationen och leta efter snabba lösningar.

    Förutom förverkligandet av de mål som satts upp för utbildningen måste lärarna även ta hand om elevernas sociala välmående och förebyggande av utanförskap i en situation där sociala händelser i skolmiljön och på resor inte längre ordnas.

    Huvudmålet med projektet är att utveckla nya inlärningssituationer och stöda undervisning på ett sätt som främjar skapandet av förtroende och
    personlig utveckling även inom distansutbildning. Målet är också
    förhindra isolering och marginalisering av barn i situationer där
    barn måste tillbringa längre perioder åtskilda från sina kamrater och
    av sina vänner.

  • Broar mellan vetenskap och konst

    I OTA-projektet, försöker man svara på utmaningarna med onlineundervisning i matematiska ämnen med hjälp av konst. Målet är att producera positiva lärandeupplevelser och förbättra läranderesultat. Genom att utnyttja konstformer och uttrycksformer skapas nya
    metoder för onlineinlärning som kan användas för att uppnå båda
    läroplanens mål samt minska på känslan av isolering.

    Partnerna i OTA-projektet vill förmedla färdigheter och kunskap till grundskolelärare och andra stadiets lärare. Dessa färdigheter kan användas för att skapa nya typer av stimulerande inlärningsmiljöer och
    positiva inlärningsupplevelser även inom matematiska ämnen. Därtill kan man främja värdet av vetenskap och konst.

    Projektets partners erbjuder en utbildningsgemenskapen
    det material som behövs för att organisera undervisningen och möjligheten utbyta erfarenheter, bästa praxis och nätverk.

    Dessutom är målet med OTA-projektet att påverka varje projektpartnerns inhemska beslutsfattare, så att de skulle ge riktlinjer för att stödja och möjliggöra effektiv onlineundervisning i matematiska ämnen.

  • Projektresultat

    Output indicator (OI) 1 Rapportera om målgruppens lärandebehov

    Vi undersöker utmaningarna relaterade till onlineundervisning i matematiska ämnen. Handlingsmodeller tas fram, som används för att väcka elevernas dintresse och de uppmuntras att forska och lära sig.

    OI2 OTA undervisningsmetod

    En ny undervisningsmetod håller på att utvecklas, där konst används i nätundervisningen i matematiska ämnen.

    OI3 OTA undervisningsverktyg

    En pedagogisk verktygslåda och utbildningsprogram kommer att utvecklas som stöder matematiska ämnen som använder visuella och andra konstformer i undervisningen.

    MOOC-onlineplattformen för OI4 OTA-projektet för operatörer inom utbildningssektorn

    En MOOC onlineplattform utvecklas vars syfte är att stödja lärare
    att organisera onlinelektioner, för att ge undervisningen och lärandet
    nya perspektiv.

Mer information

I Heureka är det temaproducenten som ansvarar för projektet
Paula Havaste

paula.havaste@heureka.fi